Søg i denne blog

15.1.14

Digital brugvenlighed er både teknologi og proces

Brugervenlighed er afgørende for, at digitalisering giver nogen mening. Umiddelbart fuldstændigt indlysende. Og så alligevel ikke.

Berlingske har i en række historier valgt at sætte fokus på brugervenligheden i de offentlige digitale løsninger. God vinkel, når vi som samfund nu forlanger, at borgerne skal kommunikere digitalt med det offentlige.

Det er helt afgørende, at denne vigtige diskussion ikke bliver skinger og for eller imod IT.

Digitalisering bliver kun en succes med brugervenlig teknologi og brugervenlige processer.

Der er ingen nemme løsninger.

Artiklerne i Berlingske viser med al ønskelig tydelighed, at den digtiale brugervenlighed lader meget tilbage at ønske. Historien om erfaringerne med den digitale tinglysning er en desideret digital rædselshistorie.

Journalisten bag artiklerne Mette Dahlgaard har valgt at lytte til og bruge Søren Skaarup som kilde. Klog ide.

Med 25 års erfaring i digitalisering, service og kommunikation i det offentlige, blandt andet som chef for Borgerservice i Albertslund Kommune er han i gang med en erhvervs ph.d. om borgernes digitale relationer til myndighederne.

Diskussionen om digital brugervenlighed er afgørende for arbejdet med at udnytte moderne informationsteknologi og gøre Danmark til et d-land - så læs og deltag:

Vi løber panden mod statens digitale mur
Det offentliges IT-systemer: Afvist, afvist, afvist

Send en kommentar