Klar til opgør med en syg mail-kultur?
Social teknologi rummer kimen til ny måder at
samarbejde og kommunikere på. Måder der kan gøre op med eksisterende
mail-kulturer, men også risikoen for at skabe nye stressfremkaldende
arbejdskulturer.
Ordet social defineres
ofte som levende organismers samkvem med hinanden. Derfor dækker ordet godt, når
det sættes sammen med teknologi i en beskrivelse af de applikationer og
services, der udnytter vores udbredte online tilstedeværelse som basis for
kommunikation.
For social
teknologi handler om digttalt samkvem og muligheden for at samarbejde, dele viden
og kommunikere i realtid. Det sidste er afgørende; for skruet rigtigt sammen
vil et socialt netværk virke som om, alle kolleger, leverandører, kunder; ja i
princippet alle ens relationer sad i stolen lige overfor, så man blot skal
kigge op og tale - eller i et socialt netværk taste på pc-en eller tale i
mikrofonen og kigge i kameraet.
Dokumenter kan
udveksles og redigeres i samarbejde. Hvis ikke man lige er i direkte samkvem
med nogen, så kan beskeder med dokumenter slåes op på digitale opslagstavler
for store og små grupper.
Mulighederne
synes uendelige i de sociale teknologiers univers. Og set fra et arbejdsgiversynspunkt
er det en stor fordel, at de fleste medarbejdere allerede er vant til
arbejdsformen fra Facebook, LinkedIn og lignende sociale netværk; ligesom de
generationer af nye unge medarbejdere som fra nu af kommer på arbejdsmarkedet
kommer med en klar forventning om, at social teknologi er til rådighed, hvis de
skal udføre deres arbejde.
Sociale netværk i
virksomheder rummer også kimen til opgør med en syg mail-kultur, som for mange
er blevet et resultat af anvendelsen af en af internettets absolut største
succeshistorier: e-mailen. Den elektroniske postbesked, som gør det muligt for
os at sende beskeder og dokumenter til hinanden, og som kan besvares, når
modtageren er på og har tid.
Men for mange
mennesker er mængden af daglige mails eksploderet og blevet en diktatorisk
kraft i arbejdslivet, fordi afsenderne ofte har forventninger om at få svar på
få timer, men mest fordi mængden af mails, som man modtager som sekundær eller
tertiær modtagere såkaldt cc eller bcc i mange organisationer er vokset
uhæmmet. På den måde er indbakken for mange blevet en uoverskuelig opgaveliste,
som er kilde til voksende utilfredshed og stress.
Sociale netværk i
virksomheder rummer kimen til et opgør med denne syge e-mail kultur. I nogle
virksomheder taler man om helt at afskaffe mailen og kun bruge det sociale
netværk, så man kan se om en modtager er tilstede og starte en dialog - uanset
om det så er tale, video, skrift eller det hele på en gang.
Sociale medier rummer også kimen til stress
Men de sociale
teknologier rummer i lige så høj grad kimen til nye stressfremkaldende
arbejdsmetoder, hvis virksomhedens sociale netværk ikke er forankret i
virksomhedens processer og i øvrigt båret frem af topledelsen. Skraldet helt
fri af smarte begreber er de sociale teknologier et kæmpe stort kommunikations
tagselvbord. Det kan virksomheden udnytte til at skabe en ny sammenhæng i
organisationen. Men det kræver et stykke strategisk arbejde, som vi endnu kun
har set begyndelsen af.
I IDC ser vi de
sociale teknologier som det mindst modne af de fire store teknologiområder -
cloud, big data, mobile og social buisiness - der lige nu radikalt forandrer
vores teknologianvendelse og teknologiinvesteringer. I den årlige
CIO-undersøgelse i Norden kan vi se, at det kun 23 procent af de nordiske
virksomheder, der har investeret i interne sociale netværk i virksomheden, mens 62 procent lader
medarbejderne bruge Facebook.
Se klummen i CW-opsætning:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar