Våbenkapløb i krigen mod spam
Det er et våbenkapløb. Og jeg er sikker på, at det vil fortsætte i det uendelige.
Sådan beskriver Phil Long fra Massachusetts Institute of Technology kampen mellem teknologierne til henholdsvis at undgå og sende spam. Citatet stammer fra CNet-reportagen vedhæftet denne artikel.
Selvom kampen mod vira og hackere løber med det meste af opmærksomheden, når det handler om skadelig IT-aktivitet, så er det offensiven mod spam, der betyder mest. Spam udgør ifølge CNet-reportagen 65 procent af al e-mail.
Det er en trussel mod selve internettets funktion. Det er informationsforurening af den værste slags.
Markedsføringssvin
Synderne er de virksomheder, der under dække af retten til ytringsfrihed vælger at overbebyrde internettet og nettets brugere med i bedste fald ligegyldig reklame for hvad som helst og i værste fald reklame for ulovlige produkter og service. Lad os bare kalde dem markedsføringssvin.
Med spam angriber markedsføringssvinene rygraden i demokratiet; kommunikationen. Samtidig truer de en sund udvikling af internettet som markedsplads.
Selvom markedsføringssvinene har ret til at ytre sig. Så har vi som brugere også ret til at vælge deres materiale fra.
Våben skal gøre spam besværlig
Det gør vi bedst og uden at krænke nogens ret til at ytre sig, ved at gøre spam så teknologisk besværligt som muligt. Så stiger omkostningen pr. afsendt markedsføringsmail og markedsføringssvinenes fortjeneste falder.
Standardiseringsgruppen The Internet Engineering Task Force (IETF) har ifølge CNet netop givet det blå standardiseringsstempel til forskellige anti spam teknologier fra Microsoft, Cisco og Yahoo. Det er helt afgørende at disse teknologier udvikles, tages i anvendelse og forbedres så både store virksomheder, offentlige institutioner og private brugere nemt og billigt kan tage kampen op.
Men som i alle andre våbenkapløb producerer leverandørerne også våben, der kan bruges til angreb. Så det ville være endnu bedre, hvis de samme firmaer og resten af branchen tonede rent flag og fordømte markedsføringssvinenes aktiviteter og alene målrettede udvikling og salg mod bekæmpelse af spam.
Politisk indsats
Det kunne de passende gøre i forbindelse med den workshop om spam, som OECD-landenes task force til koordinering af kampen mod spam er vært for i dagene 6. til 8. september i Sydkorea. De rige landes samarbejdsorganisation tager nemlig truslen fra spam yderst alvorligt.
E-mail og internet er på under ti år blevet en så vigtig ingrediens i markedsøkonomien, at enhver trussel mod e-mail og internettet kan opfattes som en trussel mod markedsøkonomien.
Men som i andre kampe er politik den rigtige og langsigtede løsning. Våben er nødvendige for, at stoppe spams hærgen og bruge politikken til at undgå den på længere sigt.
23.08.04: CNet News: Stopping spam at the source
12.08.04: OECD: OECD Task Force to Coordinate Fight against Spam
Ingen kommentarer:
Send en kommentar