Søg i denne blog

30.10.13

Kampen om smartphone-markedet skærpes

Mobilitet er lige nu den vigtigste drivkraft i digitaliseringen. Og selvom økonomisk krise fortsat præger markederne og de økonomiske konjunktur forudsigelser over hele verden, så fortsætter smartphonen med at drive digitaliseringen app for app.

I årets tredje kvartal voksede det globale smartphone-marked med 38,8% i forhold til samme kvartal i 2012. Det viser tal fra analysehuset IDC. Samsung og Apple fortsat sidder på henholdsvis 31,4 og 13,1 procent af det marked, men den spændende historie handler om de tre øvrige pladser på IDCs Top 5 over markedsandele for leverandører af smartphones.

Kinesiske Huawei og Lenovo kæmper nemlig intenst om pladserne sammen med sydkoreanske LG. I tredje kvartal 2013 har de henholdsvis 4,8, 4,7 og 4,6 procent af verdensmarkedet for smartphones. Markedsandelene dækker over en fremgang i antallet af afskibede smartphones på henholdsvis 76,5, 77,6 og 71,4 procent.

Tankevækkende mobil-sammenligning
I alt afskibede producenterne af smartphones 258,4 millioner enheder i tredje kvartal. Det er en ny rekord og altså en fremgang på 38,8 procent i forhold til 186,2 millioner smartphones i samme kvartal sidste år.

Det totale antal mobiltelefoner, der forlod fabrikkerne i tredje kvartal, er på 467,9 millioner ifølge IDC. Tallet omfatter også smartphones. Og så det jo tankevækkende at det totale marked for mobiltelefoner altså blot voksede med 5,7 procent i tredje kvartal 2013 i forhold til tredje kvartal 2012.

Læs IDCs pressemeddelelse om det globale marked for smarphones i tredje kvartal 2013:http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS24418013
Send en kommentar