Det britiske G-Cloud rammeprogram er et godt eksempel på, at det også
er nødvendigt med nye kommercielle rammer i d-land.
Det var seriøst nedslående læsning, da tænketanken World
Economic Forum og business skolen Insead i sidste uge [klummen er afleveret til redigering 29.04.14] præsenterede 2014 udgaven
af The Global Information Technology Report. Rapporten er nemlig en årlig
status over verdenssamfundets parathed til at udnytte og høste gevinster af
digitaliseringen.
Danmarks placering i det såkaldte Networked Readiness Index
er i 2014 en 13. plads. I 2007 var Danmark det bedst placerede land i verden og
alene fra sidste år til i år er vi faldet tilbage fra en 8. plads – eller
rettere er vi nok ikke faldet så meget, som vi er blevet overhalet.
Forkert retning
Det er egentlig ikke placeringen som nummer 13, der i sig
selv er nedslående men derimod den nedadgående tendens kombineret med viden om,
at vi stadig er blandt de nationer i verden, der har mest og bedst hardware og
software samt ikke mindst evner til at udnytte informationsteknologien. For det
betyder, at vi ikke tager digitalisering seriøst på et strategisk niveau som
katalysator for udviklingen af virksomheder og samfund.
Uanset om vi så satte os med hænderne i skødet, så skulle vi
nok få gevinster af de næste 25 års digitalisering. De kommende generationer af
digitale indfødte vil ændre virksomheder, arbejdsmarkedet og samfundet helt af
sig selv i takt med, at de indtager arbejdsmarkedet.
Men hvis vi omvendt vil høste gevinster og have fordele af
digitaliseringen i de næste ti til tyve år, så er det nu der skal handles. Et
afgørende element i digitaliseringen er for eksempel de kommercielle vilkår,
der ligger til grund for digitaliseringen.
Udbuds-modeller
I Danmark arbejder vi nærmest blindt efter
industrisamfundets udbuds-model, hvor it-projekter anskues ligesom store
byggeprojekter, der skal i licitationer med konkurrence om prisen på selv den
mindste ”møtrik”. Man kan diskutere, både hvor stor gavn og skade den måde at
anskue omstillingen af Danmark fra i-land til d-land har gjort – men dynamisk
er det helt sikker ikke.
Her kunne Slotsholmen med fordel kigge mod sydvest og
regeringskvarteret Whitehall i London. I den britiske centraladministration er
et cloud first-princip godt i gang med at vende op og ned på de traditionelle
rammevilkår, når det gælder indkøb af it-løsninger.
CloudsStore og G-Cloud
De britiske ministerier og styrelser i Hendes Majestæts
regering SKAL simpelthen undersøge, evaluere og helst vælge cloud-baserede
it-løsninger fra den CloudStore, som er skabt i forlængelse af det G-Cloudrammeprogram, som Cabinet Office har været i gang med at bygge op siden 2012.
På den ene side ønskes hurtigere og
billigere digitalisering for myndighederne og på den anden side ønskes øget
konkurrence og flere mindre og mellemstore it-virksomheder som udbydere.
Alt
sammen indenfor EU konkurrencereglerne.
13.000 services bliver leveret fra CloudStore. Sidste år var
708 leverandører registreret i G-Cloud rammeprogammet, 80 procent var små og
mellemstore leverandører. Cabinet Office’ egne tal viser betydelige besparelser for
skatteborgerne.
Ny SMV-dynamik
Men i første omgang og i forhold til digitaliseringsarbejdet i
det hele taget, er besparelsesprocenten sekundær (BEVARES – den skal være til stede)
for udover effektivisering og økonomisk gevinst, bliver den britiske
centraladministration digitalt moderniseret og fremtidssikret med
cloudløsninger og de mindre og mellemstore it-virksomheder får en ærlig chance
for at deltage og dermed vokse og skabe udvikling.
Det er den slags rettidig omhu som bedre placeringer på
Network Readiness Index er gjort af.
Læs klummen i CWs redigering og opsætning: Danmark rasler ned: Briterne har overhalet os i digitalisering
Ingen kommentarer:
Send en kommentar